Verseny 2013

A Zöldüzlet Program egy évig futó mintaprojektként, „Zöldülnek a Királyok” környezettudatos üzlet versenyként indult 2013-ban. A SURVIVE ENVIRO Nonprofit Kft. a Magyar Telekom Nyrt. hello holnap! program támogatásával a budapesti és a pécsi Király utcának közös koncepciót adva, környezettudatosságra ösztönözte az ott található üzletek tulajdonosait, dolgozóit, beszállítóit és vásárlóit is.

A mintaprojektben összesen 21 üzlet vett részt a kereskedelem és szolgáltatás különböző területeiről.

Zöldülnek a Királyok sajtótájékoztató Budapest

Zöldülnek a Királyok sajtótájékoztató Budapest

A regisztrációt követően, 2013 márciusában pécsi és budapesti sajtótájékoztatóval indult a projekt, ez után következtek közvetlenül az ökotréningek mindkét városban. Rögzítettük a résztvevő üzletek kötelező vállalásait, majd április és május hónapban lezajlottak a személyre szabott kezdeti állapotfelmérő auditok.

A zöldüzletek között a legnépszerűbbek az energiahatékonyság (fűtés/hűtés, világítás, víztakarékosság) racionalizálásával kapcsolatos vállalások voltak. Ezt összesen 14 üzlet választotta. Ezt követte a szelektív hulladékgyűjtés megvalósítása, amelyre 10 üzlet vállalkozott. A környezetbarát papír beszerzést 7 üzlet vállalta, illetve a működéshez kapcsolódó zöld beszerzést, a környezetbarát alternatíva választását 4-en próbálják megvalósítani. Szintén 4-en forgalmaznak környezetbarát terméket és 4 üzlet vállalkozott a környezetbarát takarításra, illetve tisztítószer használatra.

A verseny egy éve alatt több eseményt is szerveztünk, programokon vettünk részt, melyekkel elősegítettük zöldüzleteink népszerűvé válását.

Júniusban az V. Mediterrán Kirakatversenyen elindultak a pécsi zöldüzleteink, ahol a „zöldüzlet-zöldkirakat” díjat, a „leglátványosabb kirakat” díjat és a „legjobb rendezés” díját a zöldüzletek nyerték el.

Júniusban elindítottuk facebook oldalunkon a „Kedvenc zöldüzletem” szavazást is, melyre egészen a verseny végéig (2014 márciusáig) lehetett folyamatosan szavazni.

Zöldüzlet workshop

Zöldüzlet workshop

Július végén sikeresen lezajlott a budapesti és pécsi zöldüzletek találkozásának céljából rendezett workshop, melyet a Casati Hotelben tartottunk. A résztvevők a jó gyakorlatok, tapasztalatok átadásán túl, szakmai előadást is hallhattak az energiatakarékos világításról a HOLUX szakemberének előadásában.

Szeptember és október hónapban zajlottak a féléves személyes tanácsadással egybekötött auditok, melyek alkalmával az üzletek vállalásainak betartását ellenőriztük, valamint az addig elért eredményeket rögzítettük.

Média partnereinken (Chef&Pincér, Termékmix, Zöldújság) keresztül folyamatos megjelenést biztosítottunk a projektnek és az üzleteknek. Ezen túl további megjelenéseink voltak a médiában is (Ozone Network, PécsmaTV, helyi lapok, szakmai kiadványok).

A környezeti teljesítmény javulását a verseny egy éve alatt az üzlet teljesítményében történt pozitív változás százalékában mértük. Az elv a folyamatos fejlődés értékelése volt az üzlet saját addigi teljesítményéhez képest. Az auditok alkalmával felmértük a kiinduló állapotot, és a változást a projekt során két alkalommal ellenőriztük. Kiváló eredményt azok az üzletek érhettek el, akik a legnagyobb pozitív irányú százalékos változást produkálták az egy év során.

Zöldüzlet díjátadó sajtótájékoztató - Casati Budapest Hotel budapesti győztes

Zöldüzlet díjátadó sajtótájékoztató – Casati Budapest Hotel budapesti győztes

Az eredmények alapján Pécsett és Budapesten is győztest hirdettünk. Pécsett a Ruhatár használtruha kereskedés teljesített a legjobban, aki alapvállalásain túl (energia-, víz-, gázfogyasztás csökkentése) perlátorok felszerelésével csökkentette vízfogyasztását és környezetbarát tisztítószerek használatára tért át. Budapesten a Casati Budapest Hotel érte el a legjobb eredményt, alapvállalásain túl (energia-, víz-, gázfogyasztás csökkentése) környezetbarát irodai és szaniter papírok használatára tért át, emellett a reggelinél felszolgált ételek beszerzése során előnyben részesíti a helyi magyar termékeket.

A facebook közönségszavazás díját a budapesti Orange Optika nyerte, aki négy alapvállalását (zöld beszerzés, környezetbarát tisztítószerek használata, környezetbarát irodai papír használata, szelektív hulladékgyűjtés) perlátorok felszerelésével egészítette ki.

Az egy év során felmutatott teljesítményjavulásnak és a hatékony együttműködésnek köszönhetően a budapesti és a pécsi Király utcában lévő üzletek közül 9 használhatja a későbbiekben is az időközben védjeggyé minősített Zöldüzlet logót.

A visszajelzések szerint a projekt során szervezett programok, megjelenések és reklámok felhívták a vásárlók, érdeklődők figyelmét is az üzletekre, hozzájárultak a forgalom élénkítéséhez. A mintaprojekt rendkívül hasznosnak bizonyult a zöldülni kívánó üzletek számára, akik sok hasznos szakmai tapasztalattal gazdagodtak és gyakorlatot szereztek a környezettudatos üzleti működés terén.

A 2013-as mintaprojekt eredményeiről bővebben itt olvashat.