Szeptember 11-én délelőtt ismét a Benczúr Házban került megrendezésre az idei Zöldüzlet Szakmai Fórum, amely egyben a visegrádi Greenstore V4 projekt záró eseménye is volt.

A program a Nyíregyházi Főiskola rektora, dr. Kiss Ferenc előadásával kezdődött. „ Az ember és a természet viszonya a Föld nevű Szigeten” című prezentációja érzelmekre ható és nagyon inspiráló volt. Az emberiség életéből azokat az eseményeket és folyamatokat mutatta be, amelyek elvezettek a mai környezettudatos gondolkodáshoz és a fenntarthatóság, mint jövőkép kialakulásához.

Hallgatva az előadást még kevésbé volt érthető, hogy miért olyan kicsi hazánkban az érdeklődés és a tenni akarás a környezetvédelem és a környezettudatosság iránt.

A rövid kávészünet után a Zöldüzlet Programot mutatta be a házigazda, Diófási-Kovács Orsolya SURVIVE ENVIRO Környezetmenedzsment Tanácsadó Nonprofit Kft. ügyvezetője. A GreenStore V4 visegrádi projekt vezetőjeként beszámolt a hazai eredményekről, melynek egyik fontos eleme a webáruházak kritérium rendszerének kidolgozása. A webáruházak környezettudatos működésének alap követelménye a környezetbarát, ökocímkés termékek forgalmazása és az ökocímkék feltüntetése a weboldalon, ezzel is megkönnyítve a tudatos vásárlást. Továbbá a környezetbarát csomagolás és a papírfelhasználás minimalizálása, a környezetbarát szállítás is követelmény.

Ezt követően a szlovák, a cseh és lengyel projekt partnerek (CEA-Szlovákia- Klaudia Medal, CI2 – Csehország, Josef Novak, Polish Environmental Partnership Foundation PEPF- Lengyelország, Rafal Serafin) angol nyelvű beszámolóit hallgattuk meg, melyet Orsolya szinkron tolmácsolása segített.

Szlovákiában kidolgozásra került a magyar és a lengyel zöldüzlet programok alapján a saját minősítési rendszerük kávézókra, teázókra és üzletekre. Logo, kritériumrendszer és három üzletben megvalósuló pilot projektek eredményei zárják az együttműködést.

Cseh partnereink a zöldüzletek karbonlábnyom számítási módszertanának kidolgozásával járultak hozzá a GreenStore V4 projekt sikeréhez. A számítási módszert egy prágai étteremben tesztelték és további együttműködés várható melynek keretében nem csak az egész étterem, hanem az egyes ételek karbon lábnyoma is felkerülhet az étlapra.

Lengyel partnereink zöldüzlet szabványa 2011 óta működik és a lengyel Tchibo-val partnerségben került kidolgozásra. A Tchibo üzleteink kívül az IKEA áruházak is minősített lengyel zöldüzletek. Ugyanakkor a kereskedelmi trendek, az online értékesítés és a helyi termékek térnyerése miatt a GreenStore V4 projekt keretében a korábban multikra tervezett szabvány átalakításra került. Pilot projektként egy online piacként működő helyi termékeket árusító, Krakkó közelében működő közösségi piac minősítésére alkalmas rendszerré alakították a szabványt.

A programot a hazai zöldüzletek képviselőivel folytatott kerekasztal beszélgetés zárta. A beszélgetésben a Folprint Zöldnyomda képviseletében Fodor János kereskedelmi igazgató vett részt. A Casati Hotelt, Erdős Gábor igazgató képviselte és mondta el tapasztalatait. A Piszkei Öko Kft. tuladonosa Ollé Sándor a bio pékség és kávézó tevékenységét mutatta be. Az Orange Optika tulajdonosa, Lisztes Brigitta és az Alphasonic Kft a rendszergazdák áruháza képviseletében Dimitrova Dessislava tulajdonos cégvezető válaszoltak a kérdésekre.  Az érdeklődés középpontjában marketing kommunikáció és a karbon semleges működés állt. Hogyan tudatja a vásárlóival a szálloda, hogy zöld? Mit jelent a nyomda és az IT cég működésében a karbonsemlegesség? -megtudtuk a beszélgetésből.